torsdag 10. desember 2009

sovetid

Siden Håvard var ca. 6 uker har han sovet godt om nettene. Så godt at jeg har kunnet tatt meg et glass vin med god samvittighet om kveldene da jeg vet at han har sovet til minst 0230 fra klokken 20. Men nå, de siste 3 nettene, har ting blitt litt forkludret. Han har begynt å våkne etter 3-4 timer og er også ganske urolig. Det er ikke lenger bare å gi ham mat og legge ham, nå vil han plutselig bare bæres. Med en gang han sovner og han legges tilbake i egen seng våkner han igjen og er urolig. Foreldrene blir litt frustrerte og jeg forsøker etter beste evne å øke melkeproduksjonen slik at han skal få mer mat i løpet av dagen. Enda har ikke dette gitt tilfredsstillende resultater. En annen dum ting jeg har gjort er at jeg løfter ham over i sengen vår, legger ham til brystet og sovner. Det har gått helt fint til nå, men nå begynner han å få litt nykker med at han bare vil ligge i min seng. Dette er ikke mammaen heelt fornøyd med nei.

Det heter jo at en skal fullamme barn til de er 6 mnd, så skal en gradvis starte med innføring av fast føde, gjerne jernberiket grøt (jernlagrene tømmes til ca. 6 mnd og det er lite jern i morsmelk så da er det greit med litt tilskudd). Det hender at en starter før, dersom barnet ikke har en tilfredsstillende vektøkning. Jeg er svært fristet til å starte før allerede... Men pappen til Håvard på sin side ymtet frempå at en skulle fullamme til barnet var 1 år. Grøss og gru, da blir det vel amming hver time hele døgnet! Og jeg må innrømme at jeg savner vinen littegrann... Og ikke minst; en hel natts søvn...

Ingen kommentarer: