mandag 28. april 2008

Landstinget

Tv2 har startet med et nytt konsept; nå skal bygdenorge høres! Dermed drar politikere og programleder Arill Riise land og strand for å sende direkte fra lokalsamfunnet. I bunn og grunn høres jo dette ut som et bra konsept.

Men. For det er selvfølgelig et ganske stort men inne i bildet også. Hva skjer i praksis?

Tradisjonen tro er det ikke politikk man ønsker å diskutere, og i hvert fall ikke lokalpolitikk. Først fikk vi beskjed om å skrive ned 2 spørsmål til gjennomlesning. Deretter ble det plukket ut 10 spørsmål som produsentene ønsket at skulle fremføres på direkten. For å skape best mulig underholdning trekker man da ut spørsmål som "er John Arne Riise ferdig i Liverpool etter selvmålet" og annet som egentlig er ganske populistisk. Bare for å trekke noen ekstra seere. Vi fikk utdelt et ark med spørsmål som kunne være aktuelle, og da var det typisk "Kan en statsminister kline i det offentlige rom?" og om John Arne Riise. Jeg bryr meg fint lite om John Arne Riise. Lokalsykehuspolitikk derimot!

For etter å ha jobbet en stund på et lite sykehus føler man seg forpliktet til å ivareta sykehuset sitt. For et lite sykehus blir mer personlig enn et stort - tror jeg da i hvert fall. Men sykehuspolitikk var man ikke interessert i å diskutere denne kvelden, så slike spørsmål ble galnt fjernet. Man kan da ikke akkurat kalle dette et landsting når man oppfordres til å diskutere fotballspillere som attpåtil ikke bor i Norge.

Men enhver skuffelse kan snus til noe positivt. Jeg fikk inn et par ord med Narvasete før hun forlot lokalet, og til min store overraskelse lyttet hun interessert både til hva jeg mente om det nye forslaget med 3-årig tvangsflytting i turnus og lokalsykehuspolitikk. Ja,ja, hun er ikke akkurat helseminister, men det var det nærmeste jeg kom. Ikke at hun lovte meg noe, men jeg følte i hvert fall at jeg fikk fremsatt mitt budskap, og det på en mer fornuftig måte enn et tåpelig talkshow med politikere som var mer interessert i å poengtere at de kom fra Hardanger enn å diskutere politisk viktige spørsmål i Hardanger. Dessverre er det nok mange som glemmer at man ikke bare kan være til stede for å utrette noe.

Ingen kommentarer: